nog een carrièreswitch?

10 Jan

Enkele jaren geleden maakt Arte een carrièreswitch. Het kwam haar ten goede. We hebben het ons geen seconde beklaagd. We zagen haar openbloeien en wij niet alleen.

Vaak leren ouders van hun fouten die ze maken bij de opvoeding van hun oudste kind.

Wij ook. De jongste hebben we veel minder gestuurd. We hebben haar haar hart laten volgen. In de lagere school was ze een zwakke middelmaat met weinig motivatie om te studeren. Dus lieten we haar naar het beroepsvoorbereidend jaar gaan. Sinds het derde middelbaar doet ze haarzorg. Haar keuze, zelf hadden we, toekomstgericht, liever gehad dat ze in de personenzorg ging.  Ze was daar vast en zeker geschikt voor en het bood ook meer perspectief voor de toekomst. Tia is een zacht en lief kind, met een groot hart en veel begrip voor de zwakkeren en zwarte schapen in onze maatschappij. Ze zou nog verpleegster kunnen worden, of ook maatschappelijk werker zoals haar moeder, als ze dat écht wou.  We lieten haar begaan…

Inmiddels zit ze in het vijfde jaar. Het leek een succes.  Elk jaar opnieuw bijzonder goede commentaren bij de rapportbespreking: ze is gemotiveerd, beleefd en haalt bovendien steeds uitstekende punten voor de praktijkvakken. Een voorbeeldleerling voor de klas, horen we keer op keer. Haarzorg is helemaal haar ding. Wat wil een mens nog meer…

Tia blijkbaar. Al een tijdje loopt ze rond dat ze wat anders wil. Ze wil meer studeren. Gisteren heeft ze haar kaarten op tafel gegooid. Morgen volgt er een gesprek met de leerlingenbegeleidster van haar school en het CLB (Centrum voor Leerlingen Begeleiding).

Momenteel lijkt het me beter dat ze haar huidige opleiding afmaakt, inclusief het zevende jaar. Ze kan daarna  een aantal bacheloropleidingen (waarin wiskunde en talen geen rol spelen) beginnen, al zal dat dan extreem zwaar worden omdat ze de voorbije 7 jaar nooit één boek heeft hoeven open te doen en ze heel wat theoretische voorkennis  gemist heeft. Maar waar een wil is, is een weg, dunkt me.

Een andere optie is dat ze volgend jaar terug naar het derde  ipv naar het zesde leerjaar gaat. Naar deze optie gaat haar voorkeur uit. Wij denken dat ze de impact hiervan onderschat.

Morgen zullen we vernemen welke opties er nog zijn.

Ik houd me voor om niet te denken ‘hadden we maar…(destijds meer gestuurd)’…

 

 

 

 

 

15 Reacties to “nog een carrièreswitch?”

  1. Thomas Pannenkoek 11 januari 2017 bij 7:00 am #

    ‘Hadden we maar…’ heeft geen enkele zin. Je hebt overal je best in gedaan.
    Ze vindt haar draai, daar ben ik zeker van!

    • Joke 11 januari 2017 bij 1:36 pm #

      Inderdaad, hadden we maar… heeft geen zin. Ik weet het. En ik denk ook dat we haar inderdaad niets tekort gedaan hebben. Ze heeft die klik gewoon te laat gemaakt, of te vroeg. ’t Is maar hoe je het bekijkt. Met de nodige motivatie zou ze na het 7de jaar haarzorg sowieso verder mogen studeren. Geen vanzelfsprekende keuze. Nu moet ze volgend jaar terug naar het vierde gaan ipv naar het zesde en er zullen veel bijlessen nodig zijn, ook al in voorbereiding op de switch, om het haalbaar te maken. Wellicht zal in het volgende half jaar duidelijk worden hoe bereid ze zal zijn om zich in te zetten voor haar studie. Als ze hierin slaagt, heeft ze dan wel weer een betere voorbereiding op het hoger onderwijs tegen dat ze zou vertrekken vanuit het 7de jaar haarzorg.

  2. Eilish 11 januari 2017 bij 7:25 am #

    Hier ook met de jongste. Totaal niet meer gewoon om te studeren, maar ambities om een master te behalen (bij manier van spreken). “Zal ik het 7° tweemaal doen, mama?” (om bejaarden en kinderdiploma te hebben) “En daarna verpleegkunde?” “Maar eigenlijk zou ik graag een bachelor Engels-Geschiedenis doen” (is ze allebei heel goed in, maar zoals ik al zei : niet meer gewoon om te studeren en bovendien een lui kind dat heel snel tevreden is) “En tussenin nog een sabbatjaar”…
    Ik word er bij momenten horendol van, maar ondertussen doet ze wel graag wat ze momenteel doet, dus ik leef schooljaar per schooljaar. ZUCHT!

    • Joke 11 januari 2017 bij 1:31 pm #

      Bij Tia kwam het als een donderslag bij heldere hemel. Maar ze is vastberaden. Ze wil het een kans geven. En wij zullen zorgen dat ze de nodige bijlessen krijgt om volgend jaar in het vierde te kunnen starten, dat is alleszins het opzet, zo is gebleken na het gesprek van vandaag. Het is alleen nog niet duidelijk of het kunstonderwijs of technisch onderwijs wordt. We hebben nog een half jaar tijd om dit uit te vlooien, want dit jaar maakt ze sowieso af.

  3. Mrs. Brubeck 11 januari 2017 bij 10:46 am #

    Blijft altijd moeilijk, de juiste keuze maken.
    Wij lieten Jongste ook zijn ding doen, landbouw (toen=zucht, niet omwille van het vak, maar wel omwille van de toekomst), maar hij ging daardoor graag naar school en heeft nu de job van zijn leven (werken met mentaal minderbegaafden op een zorgboerderij).
    Maar het blijft moeilijk voor velen, we zijn ons ervan bewust!

    • Joke 11 januari 2017 bij 1:26 pm #

      Ik kan me voorstellen dat jullie op voorhand nooit van zo’n happy end hadden durven dromen. Mooi verhaal dit. Geeft alleszins moed.

      • Mrs. Brubeck 11 januari 2017 bij 1:38 pm #

        Nee, helemaal niet! Hoop altijd dat alle kinderen kunnen doen/studeren waar ze interesse in hebben, maar er blijven grote taboes bestaan! Vraagt om een logje mss 😀😀

  4. annaberg 11 januari 2017 bij 1:51 pm #

    Soms kiezen ze verkeerd of hebben ze meer tijd nodig. Zoon vijf gaat binnenkort veranderen van studierichting. De universitaire opleiding informatica is niets voor hem. “Geen humor, mama. Ik ga daar dood.” Na de examens gaan we ons informeren.

    • Joke 11 januari 2017 bij 3:46 pm #

      Gelijk lopen of afdalen is natuurlijk veel gemakkelijker dan klimmen. Ook in de bergen.:-) Veel succes ermee.

  5. Menck 12 januari 2017 bij 1:20 pm #

    Er bestaan geen ouders die niet heimelijk in hun kinderen iets bijzonders zien. En ze hebben gelijk; de mogelijkheden zijn onbeperkt.
    (Godfried Bomans)

  6. De Fruitberg 14 januari 2017 bij 10:24 am #

    “Hadden we maar meer gestuurd”, dat had niet gewerkt mijn beste. Ik hoop dat er in de lijst van opties ééntje zit die haar meezit. Terug afzakken naar ’t derde leerjaar gaat haar inderdaad zwaar vallen denk ik

    • Joke 15 januari 2017 bij 8:42 pm #

      Wat dat sturen betreft: ik schrijf: Ik houd me voor om niet te denken…. Ik ben me er dus van bewust dat dat niet gewerkt zou hebben. Maar automatisch sluipt die gedachte toch even binnen. Lijkt me heel normaal. 🙂

      Inmiddels hebben we de nodige inlichtingen gekregen van het CLB en behoort een terugkeer naar het vierde ipv het derde tot de mogelijkheden. Dat valt dus beter mee dan verwacht. Ze zal dan maar één jaar langer over het middelbaar doen dan bij haarzorg, want bij haarzorg is er nog een zevende jaar voorzien. Op voorwaarde echter dat de klassenraad de toestemming verleent om naar een technische richting over te schakelen en ervan uitgaande dat ze, als ze de stap zet, nergens blijft plakken (wat een optimistisch uitgangspunt is). Het voordeel is dat ze op deze manier wel veel beter voorbereid is om verder te studeren.

      • De Fruitberg 15 januari 2017 bij 9:32 pm #

        Als ze daar echt gemotiveerd voor is, lijkt het me toch een mooie kans. Als hetniet lukt kan ze nog altijd terug, dan verliest ook maar één jaar. Dat jaar ‘verloren’ is in the end niet zo belangrijk, ivm al die jaren daarna 😉

        • Joke 22 januari 2017 bij 10:03 pm #

          mijn gedacht!

Trackbacks/Pingbacks

  1. mijn bijberoep | lees me - 26 juni 2017

    […] Inmiddels zijn we enkele weken verder. Na één slapeloze nacht, de nacht die volgde op de dag waarin ik van het CLB vernam dat Tia volgend jaar in theorie naar het vierde jaar (en dus niet het derde, oef!) sociale en technische wetenschappen zou kunnen gaan, vatte ik de koe bij de horens. Zo bleek ik er toch mijn voordeel bij te hebben een boerendochter te zijn. […]

Geef een reactie

