beukkont

19 Jan

Toegegeven, dit is ietwat een vreemde titel, die bij sommigen misschien wat veel tot de verbeelding zal spreken. Onvoorspelbaar hoeveel en wat voor soort perverten via dubieuze zoektermen vanaf nu op deze blog zullen belanden. Maar het is een titel met een doel. Of beter, het is een camouflagetechniek om de halve identiteit van mijn jongste dochter geheim te houden. Beukkont is immers een fonetische cryptische omschrijving van Tia’s echte voornaam, maar dan in omgekeerde volgorde. Niet duidelijk? Shit… dat is de eenvoudige cryptische omschrijving van een omgekeerde ‘lord’. Gesnopen?

Hoe dan ook, mijn dochter houdt er niet van om door leeftijdsgenootjes af en toe plagend beukkont genoemd te worden.  Ze beweert dat dat de hoofdreden is waarom ze een gloeiende hekel heeft aan haar naam. Onlangs werd weer eens duidelijk hoezeer ze haar naam verafschuwt. Sinds enkele maanden is ze aangesloten bij een turnclub, een tiental kilometer hier vandaan. Toen ik haar de voorbije zaterdag na afloop ging halen, kwamen we haar trainer tegen op de gang. We sloegen een klein praatje en bij het afscheid zei hij heel vriendelijk: “Tot volgende week, Ashley!”

Verbouwereerd keek ik eerst naar mijn lichtjes blozende  dochter en vervolgens naar de niets vermoedende trainer.  “Ze heet niet Ashley,” corrigeerde ik hem, “ze heet Tia.”  Een fractie van een seconde had ik overwogen om niets te zeggen, maar de idee dat iemand zou denken dat ik mijn dochter een dergelijke smakeloze naam zou geven, was onverdraaglijk.  Nu was het de trainer zijn beurt om verbouwereerd te kijken. De verwarring werd nog groter toen Tia zelf zich mengde. “Ik ben niet Tia, ik ben Ashley!” sprak ze kordaat op een toon die geen tegenspraak duldde. “Niet waar!!” richtte ik me opnieuw tot de trainer, “Dat kind is mijn dochter en ze heet wel degelijk Tia.” En daarmee eindigde de discussie. “Tot volgende week dan, Tia,” benadrukte hij haar naam een beetje ongemakkelijk en ook wat gegeneerd omdat hij zich maanden aan een stuk voor het lapje had laten houden.

Vervolgens mopperde mijn beukkontje totdat we thuis waren omdat ik zo onsportief was geweest om haar geheimpje te verklappen.

Maar beste lezer, kunt ge me op basis van de cryptische omschrijving nu zeggen wat haar echte naam is?  Eén tip kan ik u meegeven.  Of beukkont nu eindigt op een t of op een d, in het enkelvoud klinkt dat hetzelfde. En zo is dat met haar echte – zij het omgekeerde – naam ook.  Lezers die haar echte naam reeds van tevoren kenden of die het nu kunnen opzoeken via facebook of die uit gemakzucht gaan polsen bij anderen die het wel weten, worden vriendelijk verzocht om hier niet te antwoorden. Ge wilt toch niet zo flauw doen als ik hè en me mijn pretje niet gunnen.  ‘k Ben benieuwd welke slimmerd als eerste het correcte antwoord geeft.

28 Reacties to “beukkont”

  1. Joyce 20 januari 2014 bij 5:55 pm #

    Is idd een schitterende naam! Maar denk dat het een beetje inherent is aan opgroeien, denk dat ieder kind wel op het punt komt dat hij / zij ineens moeite heeft met een naam. Noem het de veranderende indentiteit 🙂 Er gaat echt wel weer een dag komen dat ze haar naam zeer gaat waarderen 😀

  2. bentenge 20 januari 2014 bij 6:48 pm #

    Maar kijk eens aan, wat een titel voor een logje. Dat zou ik nu eens nooit ofte nimmer durven 🙂

    • Joke 20 januari 2014 bij 9:13 pm #

      schrik voor wat ge eronder gaat schrijven?

  3. elke 23 januari 2014 bij 10:27 am #

    Ik ben alvast blij dat iemand het oploste, want ik kon er maar niet op komen. En eigenlijk zou ik het moeten weten (toen ik het las, wist ik het natuurlijk weer). Oud worden, jong, oud worden…

  4. chrissebie 23 januari 2014 bij 12:48 pm #

    Dagmar is een mooie naam. Al vind ik dat de jonge gasten het heel ver zoeken om haar kontstamp te noemen!

  5. micheleeuw 26 januari 2014 bij 1:28 pm #

    Ik zwijg als vermoord omdat ik me ook anders laat noemen dan dat op mijn ID staat …

  6. Sunnyman 21 februari 2014 bij 8:58 pm #

    Leuk blogje en ook een leuke naam een stuk origineler dan Jan .

    • Joke 22 februari 2014 bij 5:59 pm #

      Wat heet origineel… Ik blijf Jan, An,… nog altijd toppers vinden qua naam.

Geef een reactie

