een nieuw jaar, hoog tijd om kleur te bekennen

3 Jan

Beste bloglezer

Zonder expliciet aan politiek te doen, ga ik hier en nu eindelijk kleur bekennen. En dit zal voor deze blog verstrekkende gevolgen hebben. Waarschijnlijk zal het zelfs bloglezers afstoten, maar ik waag het erop.  Het is een berekend risico.  Ik schat dat zo’n tien procent van mijn lezers zal afhaken. Awel, die ene persoon die afhaakt, weet niet wat ie mist.  Neh! Dat is pas gesproken!  Of liever, geschreven. Of beide, want vanaf nu zal ik wat meer gaan schrijven in spreektaal.

Zwaar tromgeroffel, want hier volgt mijn outing : ik ben een échte Vlaamse, een onvervalste. Eentje die in het dagelijkse leven spreekt in een sappig Limburgs dialect. Eentje die vindt dat deze authentieke taal niet verloren mag gaan en daarom tegen haar kinderen (NIET ‘kids’, ik verafschuw dat woord, ge zult het me nooit horen bezigen!) geen beschaafd Nederlands klapt, dat is immers de taak/l van het onderwijs.

Beroepshalve druk ik me echter niet uit in mijn streektaal.  Niet omdat ik dat niet zou willen/niet vind kunnen, maar eenvoudigweg omdat ik in een andere regio werk. Cliënten en collega’s krijgen van mij  de beleefdheidsvorm u voorgeschoteld of het familiairdere ge en gij, naargelang mijn aanvoelen.  Ik vind dit veel warmer dan dat gejij en gejou.

Toch heb ik in deze blog, tot heden welteverstaan, voor deze laatste aanspreekvorm gekozen. Aanvankelijk wou ik de lezer hiermee een beetje op het verkeerde been zetten om zo mijn anonimiteit maximaal te waarborgen.  Maar ondertussen is deze dermate geminimaliseerd dat ik er het nut niet mee van inzie.

Wie dus in de toekomst goesting heeft om mijne blog te lezen, zal eventueel een klein eforreke moeten doen. En als ge dat ambetant vindt, bolt ge het maar af!

Voor één ding moogt ge blij zijn…mijn zangerige accent wordt u bespaard…

17 Reacties to “een nieuw jaar, hoog tijd om kleur te bekennen”

  1. micheleeuw 11 januari 2014 bij 1:01 pm #

    Dat vind ik geen reden om af te haken want ik ben van Brugge en kan/wil het ook niet weg steken. 😉

  2. zapnimf 12 januari 2014 bij 1:11 pm #

    Van mij weet nog bijna niemand dat ik uit de provincie Antwerpen kom hoor. Ik weet dat heel goed te verbergen.
    Zolang je je humor niet gaat aanpassen… kan mij het wat boemme?

Geef een reactie

