the wedding, part 2: Madonna was er ook bij

1 Jan

(wat voorafging)

Ruim op tijd – voor ons doen althans – vonden we het lokale gemeentehuis, the place to be voor onze trouwlustigen.  Buiten mochten we nog even genieten van de oude wijven die talrijk uit de hemel vielen. ’s Namiddags klaarde het gelukkig op, maar later op de avond was it raining men. Halleluja.

Klaarblijkelijk werd er getrouwd aan de lopende band. We waanden ons bijna in Las Vegas. Niet toevallig, vermoed ik, stond ons huwgulzig duo als laatste geprogrammeerd. Zodra de vorige bruid haar biezen had gepakt, installeerde de bruidegomloze harmonie zich vliegensvlug en discreet achteraan in de zaal. De zaal bleek niet alleen te klein voor alle symfonieën, maar ook voor alle sympathisanten. Samen met vele anderen vormde ik een geluidsmuur tussen het koppel, hun naaste familie, closeste vrienden en het orkest.

Vanaf de eerste toon vreesde ik even uit de noot te vallen. Door een soort mistgordijn zag ik dat sommige andere bloggers, vooral die van de vrouwelijke soort, waarschijnlijk ook wat wazig zagen.  Uit een kortstondige commotie die vooraan plaatsvond, leidde ik af dat de bruid en minstens twee van haar kinderen (de zoon stel ik buiten alle verdenking) het eveneens niet droog hielden. Stiekem bleitte ik harmonieus met de orkestklanken mee.  Nooit gedacht dat zulke muziek (normaliter niet echt mijn ding te noemen) me dermate tot tranen kon bewegen. Nooit verwacht dat een andere wettelijke trouw dan de mijne me zodanig zou ontroeren. Destijds heb ik gejankt alsof ik mijn eigen begrafenis bijwoonde en deed ik er zelfs nog een schepje bovenop bij de kerkelijke trouw.

Maar wat me vooral verraste, was het gegeven dat deze formaliteit geen saaie bedoening was. En tezelfdertijd lag dit helemaal in de lijn van de verwachtingen, hun zin voor originaliteit kennende.  Vooral het uitspreken van hun wederzijdse trouwbeloften leverde een hilarisch tafereel op.  De bruidegom was als eerste aan de beurt om zijn liefde te verklaren.  Met veel vertoon diepte hij uit zijn broekzak zijn tekst op. Een reeks post-itjes aan elkaar geplakt tot een lange harmonica dwarrelde naar beneden. “Ik hou van jou omdat…”, sprak hij zijn bruid liefdevol toe, spiekend op zijn nota’s die 101 redenen suggereerden, “…jij JIJ bent!” besloot hij kort, maar krachtig en met zoveel overtuiging dat mijn ogen weer vol schoten.

Vervolgens was de bruid aan zet. Ook zij had een schriftelijke voorbereiding op zak, al herinner ik me niet meer waaruit  ze haar papiertje juist opgediept had. Waarschijnlijk uit haar decolleté, bij gebrek aan ‘broek’zakken in haar kleed, dicht schoeisel en een sacoche. Het was alleszins een piepklein post-itje, dat maximaal tien steekwoorden kon bevatten.  Vervolgens stak ze een litanie af, waarop elke Romeinse redenaar jaloers zou zijn. Helaas heb ik het spiekbriefje niet kunnen onderscheppen, waardoor ik me niet alles meer haarfijn kan herinneren. Wat ik wel nog weet is dat ik in eerste instantie hevig ontroerd werd toen ze vertelde hoezeer zij en haar man op dezelfde golflengte zaten, dezelfde humor deelden, dezelfde visie hadden over van alles en nog wat, waardoor ze vaak zelfs geen woorden nodig hadden om elkaar aan te voelen en  te begrijpen.

Ondanks het feit dat ik hen nog niet zo lang ken en bovendien te nuchter ben om dergelijke romantische prietpraat te geloven, wist ik dat ze het bij het rechte eind had. Een dergelijke zielsverwantschap is slechts voor een klein percentage koppels weggelegd, een percentage waaronder mijn man en ik m.i. niet vallen, en wat ik, nuchter als ik ben, ook niet erg vind, aangezien ik een goede relatie heb. Desondanks ervoer ik op dat moment een lichte vorm van jaloezie, al is dat misschien niet het juiste woord omdat het negatiever klinkt dan dat ik het bedoel. Temeer omdat dit gevoel niet opwoog tegen de oprechte vreugde die ik voelde omdat ik het hen beiden echt wel heel erg gun.

Haar speech veroorzaakte niet alleen tranen van ontroering, maar ook van dolle pret.  Je had het gezicht van de dienstdoende schepen moeten zien toen de bruid enthousiast uitweidde over hun fantastische sexleven en ook  over haar ultieme wens om later samen de pijp uit te gaan, en hoe zij dit linkte aan de gunstige statistieken in dit geval, aangezien haar verse wettelijke wederhelft veel jonger is dan zij. Graag zou ik die speech nog eens opnieuw willen horen, want voor de oren van dit Limburgertje praatte ze wel erg heel vlug. Gelukkig is haar wederhelft minstens even taalvaardig, anders zou hij nog vaak onder tafel mogen toeven, vrees ik.

Hoe dan ook, op dat moment werd het duidelijk dat het feest al begonnen was en terwijl het bruidspaar zich ontfermde over de geschenkjes van een bende schoolkinderen, wiegde ik zachtjes mee op de harmonieuze tonen van Madonna’s Holiday.

wordt vervolgd…

6 Reacties to “the wedding, part 2: Madonna was er ook bij”

  1. Menck 2 januari 2014 bij 2:56 pm #

    Trouwen kan blijkbaar ernstige schade toebrengen aan het bloggen.

    • De Fruitberg 2 januari 2014 bij 5:59 pm #

      Je zou zo de indruk krijgen 😉

      • Joke 5 januari 2014 bij 10:03 pm #

        Ja, jammer hè, en ik veronderstel dat die wittebroodsweken toch al lang om zijn. Als ik haar nu eens aan haar vet kon zitten… maar ze heeft er geen meer.

  2. micheleeuw 11 januari 2014 bij 1:08 pm #

    Je beschrijft het zo leuk alsof ik er zelf bij was.
    Ja, jammer dat het daar zo stil blijft …

  3. zapnimf 12 januari 2014 bij 1:05 pm #

    O o o, wat een relaas. Net alsof ik er zelf bij was. Behalve dan dat ik me niks meer herinner van het vrijgeven van ons seksleven. De Madonna’s van de harmonie speelden volgens mij Isla Bonita.

    2014 zou het jaar moeten worden dat ik wat minder lui wordt.

    Bedankt voor dit mooi verslag, Joke.
    Tot binnenkortekes.

    • Joke 12 januari 2014 bij 1:33 pm #

      Oei, blijkbaar is mijn fantasie wat op hol geslagen 😀 Soit, mijne titel blijft toch kloppen.

Geef een reactie

