Plotse carrièreswitch: the way to her (he)art

29 Aug

Onderstaande mail (hier lichtjes gecensureerd, vooral wat betreft de persoonsgegevens) stuurde ik vandaag naar de kunstacademie mét spaties evenwel om het lezen te vergemakkelijken. Om één of andere duistere reden blijven die spaties hier weg, zelfs in de vervolgtekst, nochtans staan ze wel in mijn werktekst.

Geachte

Onze dochter, Arte, volgt sedert het tweede studiejaar tekenles op jullie academie. Ze heeft dit altijd met veel plezier en enthousiasme gedaan en ze is ook ingeschreven voor het volgende schooljaar op zaterdagvoormiddag,  4e middelbaar inmiddels.
Door omstandigheden heeft zij heel recent, gisteren om precies te zijn, beslist om van school te veranderen. Van het technisch onderwijs (houttechnieken) gaat zij overschakelen naar het kunstonderwijs. Een droom van haar* die wij met goede bedoelingen een beetje hebben tegengehouden, maar waarvan we nu beseffen dat ze die toch moet nakomen voor haar eigen welzijn.
Vandaag hebben we haar ingeschreven in de kunstschool van Huppeldepup.  Dit is echter niet te combineren met de kunstacademie. Ze zal immers haar vrije tijd nodig hebben om de schoolopdrachten te vervullen. Bovendien zal zij op artistiek vlak ruim voldoende aan haar trekken komen op haar nieuwe school.
Bijgevolg verzoeken wij u om haar inschrijving te annuleren. Tevens vragen wij u of het mogelijk is om het inschrijvingsgeld terug te storten.
Wij durven rekenen op uw begrip. Dank bij voorbaat.
Met vriendelijke groeten
Joke en husband
.
.
.
*Vanaf de kleuterleeftijd bleek Arte meer dan gemiddeld tekentalent te hebben. Tijdens haar lagere schooltijd was Arte op schools vlak een goede middelmaat. Helaas was zij niet erg gemotiveerd, wat zich vertaalde in haar resultaten, die niet slecht waren, maar waarvan we wisten dat het beter kon. Toen groeide bij mij de idee dat Arte in het middelbaar misschien wel baat zou hebben bij het kunstonderwijs, als dit haar motivatie kon verhogen. We begonnen ons te informeren over het kunstonderwijs en lieten onze  vooroordelen (het kunstonderwijs is minderwaardig en bestemd voor kinderen met wie er in het gewoon onderwijs niets aan te vangen is) varen.
In het eerste middelbaar volgde Arte de A-stroom en koos zij, als enigste meisje, als keuzevak hout en metaal.   Dit bleek een schot in de roos.  Arte ontwikkelde een voorliefde voor hout. Tot onze verbazing  ontpopte zij zich zelfs tot een ijverige en gedisciplineerde student. Op school kreeg zij het advies om in het tweede jaar industriële wetenschappen te volgen. Maar Artes voorkeur ging uit naar bouw-en houtkunde, een praktijkgerichte richting, voorloper op het technisch onderwijs.  We lieten Arte haar zin doen. Zij zat als enigste meisje tussen 18 jongens, maar dat deerde haar niet.  De praktijk ging haar bijzonder goed af. Na het tweede middelbaar moest Arte opnieuw kiezen.
Tijdens het eerste middelbaar waren wij uit curiositeit naar een opendeurdag op een kunsthumaniora geweest. Uiteraard was Arte hier heel enthousiast over.  Anderzijds werkte zij ook heel graag met hout en daarom stimuleerden we haar om te kiezen voor de richting houttechnieken, omdat dit volgens ons meer toekomstperspectief bood. Bovendien zou zij na het middelbaar nog kunnen doorstromen naar het kunstonderwijs mocht zij dat dan nog willen en ondertussen kon zij wekelijks  naar de kunstacademie blijven gaan om op artistiek vlak aan haar trekken te komen.
Arte vond het zelf ook wel jammer om hout te laten schieten en daarom volgde ze onze ‘goede’ raad, al had ze een lichte voorkeur voor het kunstonderwijs. In het derde jaar behaalde Arte opnieuw schitterende resultaten, maar helaas kon zij haar draai niet vinden op school.  Zij verloor ook de liefde voor hout, maar liet dit niet aan ons blijken, waarschijnlijk om ons niet teleur te stellen.  Op woensdag 28 augustus vernam ik van haar psychologe dat Arte ons niet durft vertellen dat zij niet meer terug wil naar haar oude school. Uiteraard staat voor ons haar geluk centraal (jammer dat ze dat niet lijkt te beseffen door te zwijgen) en halsoverkop zochten wij met haar een nieuwe school.  Vanaf aanstaande maandag zal Arte zich in de ‘Beeldende en Architecturale Kunsten’ verdiepen.
Advertenties

22 Reacties to “Plotse carrièreswitch: the way to her (he)art”

Trackbacks/Pingbacks

  1. net als in de film | lees me - 29 juni 2016

    […] Daarna volgde een prijs van de school zelf. Ze wilde leerlingen die gedurende hun schooltijd een uitgesproken traject hadden afgelegd op vlak van persoonlijke ontwikkeling extra in de kijker zetten. Uiteraard legt elke leerling  een figuurlijke weg af, maar sommigen moeten eerst door een hindernissenparcours om op de weg te geraken. Ik wist het meteen! Dit sloeg op Arte. […]

  2. nog een carrièreswitch? | lees me - 10 januari 2017

    […] jaren geleden maakt Arte een carrièreswitch. Het kwam haar ten goede. We hebben het ons geen seconde beklaagd. We zagen haar openbloeien en wij […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: