stelling 1 : het leven is een feest

24 Mei

En deze titel mag je heel letterlijk nemen!

zondag 21 april: Tia doet haar vormsel, evenals één van haar acht nichtjes. Bovendien doet mijn schattig metekindje op dezelfde dag haar eerste communie. Dat betekent drie maal mis waarvan ik er noodgedwongen eentje mis en driedubbel feest.  Jawel, met vier families vieren we alles samen in één groot feest. Kleine kanttekening: het vinden van een geschikte outfit voor Tia bleek de grootste stressfactor te zijn.  Het lieve kind had haar zinnen gezet op een donker, oersaai collegetenuetje, waarvan haar wijze moeder zeker wist dat ze er later spijt van zou krijgen.  Gelukkig had ik toch nog iets in de pap te brokken!

zaterdag 27 april: een neef van mijn man wordt priester gewijd.  Een unieke belevenis die we voor geen goud willen missen.  We hebben er zelfs 2,5 uur mis voor over.  De viering heeft echter geen seconde verveeld.  De neef in kwestie straalt als een kersverse bruidegom die uitkijkt naar zijn eerste huwelijksnacht en van pure ontroering bleit ikzelf harder dan zijn bloedeigen moeder. Naar mijn mening neemt hij een moedige beslissing in deze tijden, waarin de taboecreërende kerk zelf tot grootste taboe verworden is. Erna volgt een sobere receptie waar ik van razende honger schaamteloos alle soepstengels opvreet.

zondag 5 mei: manlief verjaart eveneens een priemgetal (samen zijn we nu 88, begin dus maar te speculeren hoe oud hij is geworden) en wordt daarom schandalig verwend door zijn vrouwtje (een beetje overdreven geformuleerd, maar ach, hij leest dit toch niet). Bovendien doet zijn kersverse priesterneef zijn eerste mis in zijn hometown.  En zo slijten we op een halve maand tijd zes uur op de rugonvriendelijke kerkbanken zonder het erg te vinden (maar nu heb ik het op dat vlak toch wel ongeveer gehad voor dit jaar en mijn rug ook). Erna volgt een uitgebreide receptie waar gelukkig geen soepstengel te bespeuren valt.

zondag 12 mei: na een fijn weekendje aan zee met de atletiekclub waar ik me naast joggen (40 km in totaal) ook gewaagd heb aan discus-en speerwerpen (gelukkig hoef ik niet te leven van de jacht, mijn speren zwalpen immers in slow motion), trakteer ik onze moeders op een gezellig etentje aan huis. ’t Was immers moederdag, in Limburg tenminste.

zondag 19 mei: mijn ouders vieren hun gouden bruiloft!  Ze zijn beiden 78, er begint al wat sleet op te komen, maar het goud van hun huwelijk blinkt nog steeds.  Alhoewel ze niet graag in de belangstelling staan, genieten ze met volle teugen en ik geniet ervan om hen te zien genieten. Ondanks de ongunstige weersvoorspellingen krijgen we het beste weer voorgeschoteld. De leuze ‘je krijgt het weer dat je verdient’ is helemaal op ons van toepassing.

En dit weekend?

Ach, misschien geef ik wel een feestje omdat er eindelijk eens een weekend zonder feest is.

11 Reacties to “stelling 1 : het leven is een feest”

  1. HansDeZwans 4 juni 2013 bij 7:46 am #

    Als jij een feestje geeft, ga ik komen. Is er ook bbq?

Geef een reactie

