verwarring omtrent een k*t(lijn)

2 Feb

Deze morgen tijdens het ontbijt viel mijn oog op de gezinskrant van de Bond. Eigenlijk vind ik dat wel een zinvol veertiendaags weekblad.  Toch kom ik er er zelden aan toe om erin te lezen. Ik overloop het meestal diagonaal en soms vliegt het ook ongelezen verticaal de papiermand in.

Niet deze morgen dus.  Mijn oog viel sinds lang geleden zelfs nog eens op de rebus. Ik zocht en vond een pen die schrijft (geen sinecure in dit huis) en probeerde het tekenraadsel zo snel mogelijk op te lossen.  En dat op nuchtere maag.  Ik overzag de wirwar van tekeningetjes en vulde kriskras hier en daar een woordje in. Toen viel mijn oog op de laatste tekening.

“Moet je nu eens horen,” lichtte ik mijn wederhelft in “de spreuk van de rebus in de Bond eindigt op kut. Dat vind ik straf.” Onmiddellijk had ik zijn onverdeelde aandacht en ook die van onze  kinderen.

“Neen, ik vergis me.  Het kan ook kutlijn zijn,” vervolgde ik en ik verduidelijkte dat er duidelijk een kustlijn (verschillende badplaatsen die met een lijn met elkaar verbonden zijn) getekend stond, waarbij de S diende weggelaten te worden.

Nu was ik pas goed wakker. Of toch nog niet helemaal.

“Scepticisme is de troost van wie lui is, want ze plaatst de onwetende op gelijke voet met de kut(lijn),” las ik luidop voor.

Dat was een filosofische uitspraak* waarover ik wel even moest  nadenken.  Zelfs ook nog toen ik  ontdekte dat het omstreden woord eigenlijk Westende moest zijn.

 

 

*van de Britse filosoof Bertrand Russel! (1872-1970)

17 Reacties to “verwarring omtrent een k*t(lijn)”

  1. Billy 4 februari 2013 bij 9:04 pm #

    hahaha, en dat op je nuchtere maag zeg!
    Was er ook een prijs mee te verdienen?

    • Joke 4 februari 2013 bij 10:13 pm #

      met mijn eerste versie niet, vrees ik, komt niet door de censuur.

  2. HansDeZwans 12 februari 2013 bij 8:44 am #

    Jouw reacties die je hier neer schrijft gaan verder dan een beetje kut. Of moet ik nu klote schrijven? Ok, ik zal klote schrijven, maar ze in de mond nemen, no way.

    • Joke 12 februari 2013 bij 8:45 am #

      zo lenig had ik je ook niet verwacht, Hans

  3. De Fruitberg 23 februari 2013 bij 7:08 am #

    Met die omschrijving van de opdracht kwam ik uit op kusttram. maar ik vermoed niet dat dat wel het juiste woord oplevert.

Geef een reactie

