the broken circle breakdown

3 Nov

Samen met onze jongste zou ik gisteren naar de finale van Belgian’s got talent kijken.  Een onverwachts telefoontje van vrienden bracht echter verandering in deze cocooningplannen. The Broken Circle Breakdown zou het worden.  De veelbejubelde film die ik kost wat kost wou zien en die ervoor zorgde dat we onze kinderen verweesd achterlieten met een zakske chips, een frisdrankje en elkaar als babysit (en de wetenschap dat mijn ouders aan de overkant van de straat wonen).

De film was niet wat ik ervan verwacht had.  Helemaal niet zelfs. Ik had een melige film verwacht, een tranentrekker.  Ik was erop voorzien, had een stoffen zakdoek in mijn mouw  gemoffeld – bij gebrek aan zakken in het kleedje dat ik droeg – en een extra pakje papieren zakdoekjes in mijn handtas gestopt mocht het snotter’genot’ moeilijk te stoppen zijn. Tot mijn grote verbazing heb ik de snotterdoekjes nauwelijks hoeven te gebruiken.

Ik was getuige van een passionele liefde tussen twee mensen. Een oprechte liefde, te perfect bijna en terzelfdertijd toch geloofwaardig.  Het filmkoppel was duidelijk geschapen voor elkaar, hun (ogenschijnlijke) zielsverwantschap was ontroerend mooi en ik moest opletten of ik zou er bijna jaloers op worden, alhoewel ik allerminst ontevreden ben over mijn eigen relatie.  Ik voelde me een voyeur bij het bekijken van hun intieme momenten, maar besefte toen nog niet dat dit nog maar het prille begin was van mijn voyeurisme.

Toen het noodlot toesloeg en hen het ergste overkwam wat een ouder zich kan voorstellen, werd ik getuige van hun onmacht, hun verdriet en hun lijden… Maar wat me vooral trof was hoe een enorme eenzaamheid zich beurtelings meester van hen maakte en hoe dit hun zielsverwantschap op relatief korte tijd deed scheuren en hoe moeilijk het was om dit terug te lijmen, meer nog, ik werd geraakt door het onvermogen om dit te willen lijmen. Ik voelde me haast genegeerd om toe te zien hoe het verder afscheurde… tot aan het onverwachtse einde dat misschien wel hoopvol was voor hun relatie, maar waar je – zonder het hier te verklappen – niet blij om kon zijn.

Pas bij de eindgeneriek liet ik mezelf toe om een traantje te plengen. Ik bleef lamgeslagen in de bioscoopzetel zitten en kon niet begrijpen dat andere bioscoopbezoekers opsprongen om de zaal zo spoedig mogelijk te verlaten.

Omdat onze kinderen alleen thuis zaten, bleven we na de film niet in de stad plakken, maar nodigden we onze vrienden uit om thuis een koffietje te drinken. Onderweg praatten mijn man en ik wat  na over de film, over hoe de ouders het verlies anders verwerkten. “Eerst ging zij in de fout,” begon mijn man “en daarna hij”. Ik begreep wat hij wilde zeggen, maar ergerde mij aan zijn woordgebruik.  Kan je hier van fout spreken?  Het draaide bijna uit op een pittige discussie.

Thuisgekomen kwam onze jongste me enthousiast tegemoet. Dolgelukkig vertelde ze dat haar favorietje, Karolien Goris, de talentenjacht had gewonnen.

Vervolgens wrikte ze zich geïrriteerd los uit mijn (te) stevige omhelzing…

28 Reacties to “the broken circle breakdown”

  1. veerle 4 november 2012 bij 6:33 pm #

    Ik was al van plan hem te gaan zien, na deze bespreking wil ik nog meer.

    • Joke 4 november 2012 bij 10:53 pm #

      Dan weet je dus wat je te doen staat en laat weten wat je ervan vond en of je je kan vinden in mijn commentaar.

  2. micheleeuw 5 november 2012 bij 12:40 pm #

    Een pracdhtige film, hé. Wij hadden eerst de toneelvoorstelling gezien en die was ook krachtig.

  3. Menck 5 november 2012 bij 7:04 pm #

    Om god weet welke reden word ik altijd hooglijk nerveus in een bioscoopzaal. De film bekijken zal dus middels een DVD dienen te gebeuren.
    Mijn madam ging, samen met een vriendin, wél naar de bioscoop voor The Broken Circle Breakdown. Ze kwam stevig onder de indruk thuis.

    Uitnodigend relaas!

    • Joke 6 november 2012 bij 7:28 pm #

      maar toch niet uitnodigend genoeg om je nu al te overtuigen 😉

  4. chrissebie 5 november 2012 bij 7:47 pm #

    Staat ook op mijn verlanglijstje, dus blij dat je niet heel de plot verteld heb, want ik zou niet gestopt zijn met lezen!

    • Joke 6 november 2012 bij 7:28 pm #

      laat zeker weten hoe je de film ervaren hebt.

  5. leen 5 november 2012 bij 8:49 pm #

    Het ticket in mijn hand was gratis, het verlangen was groot, de rij was lang en de zaal was vol. Gevolg, gratis tickets verlopen en film nog niet gezien 😦

    • Joke 6 november 2012 bij 7:29 pm #

      spijtig van de gratis tickets, nu zelf te betalen, maar zeker hun geld waard!

Geef een reactie

