vals

28 Sep

Net als alle mensen ben ik hypocriet.  De bloglezer die nu bij zichzelf denkt ‘maar ik niet’ is een leugenaar. Voilà!

We weten  allemaal dat we het milieu naar de verdommenis aan het helpen zijn en toch doen we lustig verder.

Jij  niet?  Maak dat de kat wijs. Je bent geen haar beter dan de rest!

Net als de meeste mensen denk ik van mezelf dat ik mijn best doe om milieubewust te leven. Maar als ik heel eerlijk ben, is ‘mijn best’ nog lang niet goed genoeg.

Oké, we hebben maar één auto en dat is niet louter uit financiële overwegingen.  Met die auto doen we ongeveer 23.000 km per jaar, wat in vergelijking met anderen meevalt, aangezien ik bijna 30 km van mijn werk woon. Ik hoef me niet schuldig te voelen omdat ik dit traject niet per fiets doe,  er is niemand die dit van mij verwacht.

Oké, we sorteren zoals het hoort en doen niet aan sluikstorten, ook al is de gemeente waar we wonen bij de duurste qua milieubelasting.

Oké, we gaan één keer per jaar naar het buitenland per auto, maar dit is alleszins milieuvriendelijker dan met aluminium vleugels.

Oké, we hebben zonnepanelen op ons dak liggen.  Iedereen weet dat dit milieuvriendelijk is.  Behalve de criticasters, maar die zijn gewoon strontjaloers.

Oké, we drinken altijd water uit de kraan en hebben bewust geen zwembad, omdat we dit onethisch vinden. We hebben een waterreservoir van twintigduizend liter om te wassen en de toiletten door te spoelen. Onze bescheiden regendouche verbruikt ‘slechts’ acht liter water per minuut en geen achttien.  Tijdens de kleutertijd van onze kinderen gooiden we het badwater niet met het kind weg, maar herbruikten het voor onszelf.

Bijgevolg twijfelden we geen seconde, toen we vorig weekend op de markt onverwachts geïnviteerd werden om mee te  zingen  voor het klimaat. Uiteraard moffelde ik eerst nog vlug een plastiek zakje met dito doosje met roerbakvis in mijn sacoche. Dat zou immers niet goed overkomen in beeld. Onverstelbaar trouwens hoeveel zakjes je krijgt als je aankopen doet op de markt.  Vervolgens genoten we van de ambiance en zongen we vol overgave mee, totdat onze kelen schor waren.

Het beïnvloedde ons zelfs ’s anderendaags nog positief.  We togen immers braaf op onze fiets om naar ons loopparcours te gaan.  Normaal rijden we drie km heen en even ver terug om tussenin tien kilometer te joggen.  Achteraf was ik uiteraard toe aan een douche, net zoals de rest van mijn gezin.  Ondanks alle goede voornemens kon ik echter niet aan de lokroep van een lekker heet goedgevuld bad weerstaan.

Een uur later kroop ik er warm en voldaan uit.  Uit de radio schalde het liedje dat ik ’s daags voordien nog lustig meegezongen had.  Aangezien ik de tekst inmiddels van buiten kende, zette ik enthousiast mee in.

Vreemd genoeg, klonk het plots een beetje vals…

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=OVnedIW1y8E

25 Reacties to “vals”

  1. HansDeZwans 2 oktober 2012 bij 10:20 pm #

    Je moet voor jezelf uitmaken of je voldoende voor het milieu doet. Ik ben ook een natuurmens, maar soms gaat het niet anders dan even te zondigen.

    • Joke 10 oktober 2012 bij 12:36 pm #

      Neen Hans, ik ga niet akkoord. Als iedereen zo redeneert dat ieder maar voor zichzelf moet uitmaken of hij/zij voldoende doet voor het milieu, loopt het zeker mis. Maar het is een blijft een moeilijk vraagstuk.

      Niemand geeft graag zijn/haar comfort op. Ik ook niet. Het gaat vaak wél anders, maar we zijn gewoon te gemakzuchtig geworden.

      By the way, ik zou wel het tof vinden als jij stopt om nodeloos met je motor de natuur te bezoedelen. ;-). Ik bedoel maar… (Ik ben geen haar beter hoor, dus vat dit niet te persoonlijk op)

  2. Storm 6 oktober 2012 bij 1:26 pm #

    Naar mijn bescheiden mening zal je “bewust” milieuvriendelijker denken en er proberen naar te leven veel meer bijdragen dan ene gezongen liedje op die ene dag!

    • Joke 10 oktober 2012 bij 12:37 pm #

      Klopt, maar het heeft me wel aan het denken gezet. Dus helemaal nutteloos vond ik het toch niet.

  3. Menck 7 oktober 2012 bij 1:30 pm #

    Hoeveel grootindustriëlen zongen er mee? Hoeveel kroostrijke gezinnen? Hoeveel…? Juist, ja.
    Ik treed Bentenge volmondig bij.

    • zapnimf 28 januari 2013 bij 10:34 pm #

      Sorry Menck!
      Mijn brein was vertroebeld ten tijde van al die procreërende seks.

      (Maar ik heb wel gezongen op school)

  4. Affodil 8 oktober 2012 bij 7:26 pm #

    Ik heb ooit een tijd de moeite genomen om mijn bewaardozen mee te pakken naar de beenhouwer om mijn aankopen ineens daar in te laten doen. Anders zit ge thuis toch met bergen papier en plastiek en dikwijls nog van dat viezig piepschuim. Tot er nieuw personeel kwam dat nog nooit gehoord had van “tarreren”. Ik moest meer terugrijden omdat de rekening niet klopte dan wat anders. Ben er mismoedig mee gestopt. Nu ik een andere slager heb ga ik het nog eens een kans geven.

    Nog zoiets: ik gebruik meestal 1 zakje bij de groenten- en fruitrayon. Ik weeg alles af en kleef alle etiketten netjes onder elkaar op dat ene zakje. Als ge dan aan de kassa komt en zo’n zachtgekookt ei probeert mij wijs te maken dat dat niet mag, dan begint het rood te worden voor mijn ogen.

    Of ge hebt toevallig een herbruikbare tas bij van dendelijze voor uw boodschappen bij de karrefoer. Nu krijgt ge daar geen punten meer voor, maar vroeger wel. Behalve als het dus een zak van de concurrentie was. Tot ik het eens op mijn heupen kreeg van zoveel domheid en alles bij de kassa achterliet met de woorden:” Awel, dan zal ik thuis mijne zak van de karrefoer gaan halen en bij dendelijze gaan vullen”

    En consequent met énen auto boodschappen doen voor minstens 3 huishoudens (als buurvrouw niet komt vragen of ze mee mag en Zoon2 zelf al tevoet zijn commissies gedaan heeft). Vind ik ook al redelijk verantwoord.

    • Joke 10 oktober 2012 bij 12:40 pm #

      tja, de commerce zegeviert toch nog altijd. Jammer, maar helaas.

  5. chrissebie 15 oktober 2012 bij 6:06 pm #

    Ik beken , ik neem altijd de auto! Maar we wonen dan ook heel te lande! Alleen op water probeer ik te sparen! Zo geef ik de planten water met het water van gewassen groenten of zo. Daar is niets mis mee. Ik heb ook altijd een zakje bij als ik naar de winkel ga, alle beetjes helpen. Maar ik koop wel plastieken flessen wat dan weer heel wat minder is!

  6. Marjelle 20 oktober 2012 bij 11:40 am #

    ‘Maar ik niet’, precies ik niet en ik lieg niet. 🙂 Er zijn zaken die mij zeer aan het hart gaan zoals rechtvaardigheid, mensenrechten en de voorvechter ervan Amnesty. Ik kan me opwinden over de wetteloosheid op Guantanamo Bay, martelingen, bizarre leefomstandigheden in Amerikaanse gevangenissen, etc. Je vraagt je nu mss af wat heeft dat allemaal met het milieu te maken? 😉 Hier komt het, maar het milieu boeit me niet en heeft me nooit geboeid, dus ik scheid geen afval, rijd geen auto, maar vooral omdat ik geen rijbewijs heb, dump, oke met enige gene, soms een batterijtje in de vuilniszak, maar het weerhoudt me niet. Kortom, ‘ik geef het toe’.

    • Joke 3 november 2012 bij 3:43 pm #

      en dat de volgende generaties moeten opdraaien voor onze laksheid… is dat rechtvaardig?

      • Marjelle 3 november 2012 bij 4:29 pm #

        Ben je eerlijk (waar jouw blog mee begon dat dat niet bestond) is het ook weer niet goed. 😉 Joke, een rechtvaardige wereld bestaat niet, het enige wat je kunt doen – ieder op z’n eigen manier – is proberen de wereld een klein beetje rechtvaardiger te maken. Ik doe dat o.a. door Amnesty te steunen, aan acties mee te doen, buitenlandse mensen wegwijs te maken in Rotterdam, etc., een ander zet zich wellicht in voor het milieu, enz.

        • Joke 3 november 2012 bij 4:34 pm #

          groot gelijk! en ik waardeer je eerlijkheid echt wel. Maar dat van die batterijtjes… dat moet je toch maar niet meer doen hè.

        • Marjelle 3 november 2012 bij 5:24 pm #

          Oke, ik zal de volgende keer m’n batterijtjes verzamelen en ze begeleiden naar hun laatste rustplaats, nl. de juiste afvalbak.

  7. zapnimf 28 januari 2013 bij 10:36 pm #

    Ik heb ooit praktisch hetzelfde stuk geschreven. Fietsen, niet op reis gaan, niet wassen, kleren recycleren (lees : krijgen van een ander). Tot moose zei : dit alles weegt niet op tegen uw vier vervuilende jong hoor. Gelijk heeft ‘m.

Geef een reactie

