hoe je van een hatelijke bezigheid een favoriet tijdverdrijf maakt

8 Aug

Heel eenvoudig: je kwakt je stoomgenerator tegen de grond en koopt een nieuwe.

Van een simpel aldi-strijkijzerke overschakelen  naar een degelijke stoomgenerator is zo ongeveer hetzelfde als een gammele fiets inruilen voor een dure sportwagen.  Voor iemand die een hekel heeft aan huishoudelijke taken, maar er  nog een grotere hekel aan heeft om deze uit handen te geven, is de aanschaf van een stoomgenerator geen overbodige luxe.  Dit ontdekte ik een vijftal jaar geleden.

Nochtans had ik een beetje pech met mijn nieuwe toestel, want in het begin lekte hij als een zeef. Ik bracht hem terug binnen bij de plaatselijke elektrozaak annex huishoudtoestellenwinkel waar ik hem kocht en die bekend staat om zijn goede service. “Dat hij een beetje lekt is normaal, hoor” sprak de verkoper me belerend toe.  Toen ik hem duidelijk maakte dat hij niet lekte op de normale plaats, opperde hij dat onze vloer misschien scheef lag waardoor de stoom in een geultje naar die plek dreef.  Ik  weerlegde deze stelling door te verklaren dat we in een nieuwbouwwoning wonen en dat  onze vloerder heus wel zijn stiel verstond. Toen ik het apparaat een kleine week later ging ophalen, bleek de fabrikant ergens een rubbertje vergeten te zijn.

De verkoper verontschuldigde zich, maar bleef precies een beetje gebukt onder schuldgevoelens.  Pas een week later begreep ik waarom. Mijn vriendin kwam onverwachts langs en toen haar oog op mijn strijkijzer viel, vroeg ze of ik er onlangs stukken aan gehad had. Omdat ik haar niet systematisch bel voor dergelijke trivialiteiten keek ik haar verbaasd aan omwille van haar wetendheid. Bleek dat ze in dezelfde periode bij dezelfde elektrowinkel een koekepan wou gaan kopen.  Vooraleer ze echter een woord kon uitbrengen, kreeg ze een uitgebreide uitleg over het mankement van een toestel van de vorige klant. Althans dat dacht ze. Te beleefd om de man zijn –  voor haar compleet irrelevante –  verhaal te onderbreken, wachtte ze gelaten tot hij uitgeraasd was. Vervolgens verdween hij plotsklaps uit beeld om dan met een grote doos mét stoomgenerator – de mijne dus, maar dat had je al begrepen – terug te keren.  In plaats van het ding aan te nemen, meldde mijn vriendin dat die niet aan haar toebehoorde en dat zij voor een koekepan langskwam, waarna de brave man zich realiseerde dat hij zich van persoon vergist had.  Mijn vriendin en ik lijken nauwelijks op elkaar, we hebben inderdaad allebei twee armen, twee benen, een lijf en een hoofd, maar daar houdt de gelijkenis dan ook op. Behalve onze achternaam: we heten beiden Peeters, (benieuwd hoeveel facebookvriendschapsverzoeken Joke Peeters nu gaat krijgen. Sorry meiske, mea culpa!) wat de enige verklaring kan zijn voor zijn vergissing. Zodra mijn vriendin vernam dat het om mijn strijkijzer ging, had ze spijt dat ze het niet gewoon had aangenomen.  En ik ook, want ik had mans gezicht wel willen zien, als ik mijn herstelde stoomgenerator ging oppikken, terwijl deze met het verkeerde baasje meegegeven was.

Vijf jaar lang heeft dat toestel me goede diensten bewezen.  Ongeveer de te verwachten levensduur.  De laatste tijd was hij opnieuw een beetje incontinent.  Deze keer door mijn eigen fout, want ik had het waterreservoir eens laten vallen.  Door de kalkafzetting ingevolge dit lek zag het toestel er niet meer zo appetijtelijk uit, maar het zou dienst doen totdat het volledig afgeschreven was. Gisteren was het onfortuinlijke lot me gunstig gezind. Mijn strijkplank heeft normaliter een vaste stek omdat ik te lui ben om heel dat spullement telkens weer op te ruimen. Omwille van verfwerkzaamheden aan het plafond had ik alles tijdelijk afgebroken en nadien terug opgebouwd.  Tijdens het strijken werd ik gewaar dat ik mijn plank te hoog gezet had en ik wou dit euvel snel even verhelpen door de hoogte aan te passen zonder mijn strijkijzer in veiligheid te brengen.  Zo kwam ik tot de ontdekking dat een strijkijzer annex stoomgenerator niet kan vliegen. Na zijn onzachte landing was het beestje helemaal van zijn melk en hoewel het nog marcheerde kon het letterlijk geen stoom meer aflaten.

Binnen het uur had ik een nieuw exemplaar gekocht, grotendeels betaald met ecocheques, en mijn afdankertje netjes ingeleverd. Van een dure sportauto ben ik nu  geëvolueerd naar een megasnelle straaljager. Strijken is echt fun nu.

Alleen jammer dat mijn gestreken was niet zelf in de kast kan vliegen. Over vijf jaar misschien?

15 Reacties to “hoe je van een hatelijke bezigheid een favoriet tijdverdrijf maakt”

  1. bentenge 9 augustus 2012 bij 9:34 am #

    Een prachtige titel. Wou eigenlijk dat ik ook wist hoe hem in veel gevallen toe te passen. 🙂

    • Joke 25 augustus 2012 bij 10:00 pm #

      Tot heden kan ik je nog steeds dat strijkijzer aanbevelen. 😉

  2. Eilish 9 augustus 2012 bij 1:06 pm #

    Als ik het goed begrijp heb je nu een uitstekend strijkmachien, een stofzuiger die alles alleen kan, een man en kinderen die niet vies zijn van eens bij te springen.
    Opletten !! Straks wordt het bij jullie nog echt eens spic en span :-), ze gaan daarover schrijven in de gazet hoor !

    • Joke 25 augustus 2012 bij 10:01 pm #

      ’t Zal zo een vaart niet lopen, vrees ik.

  3. ariadnesdraad 9 augustus 2012 bij 2:21 pm #

    Hmm, strijken als mijn favoriete tijdverdrijf, dat gaat ‘m toch niet worden, denk ik, maar zichzelf opbergende kleren daarentegen … Dat mag NU al :p

    • Joke 25 augustus 2012 bij 10:02 pm #

      Voor mij ook. ’t is vooral de afwerking in het huishouden die bij mij te wensen overlaat.

  4. chrissebie 11 augustus 2012 bij 11:44 am #

    Haha, leuk verhaaltje! De mijne is ook weer binnen met het zelfde probleem , al de tweede keer in een jaar! Het water zeikt er gewoon uit tijdens het strijken, no way dat je daar nog mee kan strijken! Ik hoop dat ze het deze keer helemaal vervangen!
    Succes met je blitze ding!

    • Joke 25 augustus 2012 bij 10:13 pm #

      Ik vind het nog altijd geweldig en we zijn al minsten twee volle weken verder 🙂

  5. micheleeuw 17 augustus 2012 bij 12:13 pm #

    Toch niet gekocht in dezelfde winkel als de vorige, hoop ik. Veel plezier ermee !

    • Joke 25 augustus 2012 bij 10:04 pm #

      Neen, bij een concurrent. Maar omdat de andere gesloten was, want, buiten wat ik hier laat uitschijnen, biedt hij echt wel goede service.

  6. HansDeZwans 21 augustus 2012 bij 10:16 am #

    ‘Strijken is echt fun nu’ -> is het mogelijk dat wij wat kunnen onderhandelen? Ik breng u mijn strijk en gij moogt bij mij het gras komen maaien. Deal?

    • Joke 25 augustus 2012 bij 10:05 pm #

      Zodra ik mijn haar geblondeerd heb.

  7. zapnimf 28 januari 2013 bij 10:46 pm #

    Feit : strijken is nooit fun.

Geef een reactie

