ik heb de tofste job ter wereld

15 Jun

Beste bloglezer

Even samenvatten voor wie het nog niet wist: ik werk als maatschappelijk assistente op een OCMW en sta in voor de hulpverlening aan 65-plussers.

Ik heb de tofste job ter wereld, want

– iedere dag is het weer een verrassing wat de werkdag voor me in petto heeft

– mijn werk geeft me veel voldoening

– ik heb het gevoel dat ik wat kan betekenen voor de mensen

– ik heb de dankbaarste doelgroep die er is

– ik heb supertoffe collega’s met wie ik, indien nodig, steeds kan overleggen

– door mijn vaste benoeming heb ik werkzekerheid, wat in deze tijd niet onbelangrijk is

– ik word er niet alleen financieel maar ook mentaal rijker van

– het helpt me om mijn eigen probleempjes te relativeren

– …

Maar helaas is het nu 4u ’s nachts en ben ik, na een half uurtje woelen in bed, opgestaan om wereldkundig te maken wat er minder tof is aan mijn job

– het is vaak moeilijk om iets te plannen, want er komt steeds vanalles tussen

– ik moet aan 101 zaken tegelijk denken

– sommige cliënten denken dat ik maar één dossier heb, nl. het hunne

– het is heel vaak een aanslag op mijn geduld (geen wonder dat ik het thuis dan wat rapper verlies)

– ik krijg er regelmatig taakjes bij, doch geen extra tijd om ze uit te voeren

– voor elk taakje dat ik afwerk, komen er momenteel minstens twee bij

– alhoewel ik steeds het beste voorheb met de mensen, wordt dit niet altijd als dusdanig ervaren

– bij verlof ben ik voor- en achteraf zelf de dupe, want het werk kan slechts gedeeltelijk opgevangen worden door collega’s.  Op die momenten zou ik willen dat ik ergens aan de band stond, zodat die gewoon stilgezet kan worden als ik afwezig ben, zonder dat de dingen zich opstapelen.

– mijn collega’s hebben andere taken, dus sta ik er toch een beetje alleen voor

– ik word dagelijks ondergedompeld in de miserie van anderen

– af en toe is het moeilijk om mijn werk los te laten, alhoewel dit wel verbetert met de jaren

– als ik zie welke ellende ermee gepaard kan gaan, vraag ik me soms af of ik wel oud wil worden. (Helaas is het de enige manier om lang te leven)

– …

Momenteel is mijn lijstje met nadelen langer dan mijn lijstje met voordelen.  Een burn-out in de hulpverlening?  Bijlange niet, maar moet ik er nog bij vermelden dat ik me er wel iets bij kan voorstellen?

25 Reacties to “ik heb de tofste job ter wereld”

  1. Menck 17 juni 2012 bij 1:31 pm #

    Beste Joke,

    U mag maandag aanstaande een welverdiende medaille voor tomeloze inzet en zelfopoffering komen afhalen in mijn bureel. De champagne zal koel staan. De pers wordt op afstand gehouden.

    Met vriendelijke groeten,
    uw baas

    • Joke 17 juni 2012 bij 7:24 pm #

      Van deze reactie word ik echt heel vrolijk. Champagne is de sociale sector? Nooit gehoord en ongehoord (zeker als het met gemeenschapsgeld zou bekostigd worden!).
      Ik moet wel zeggen dat ik me, meestal toch, gewaardeerd voel door mijn werkgever. En dat zorgt er mee voor dat ik, ondanks de huidige stress, nog altijd wereldwijd kan verkondigen dat ik de tofste job ter wereld heb.
      Maar weet je wat, Menck, breng die champagne gerust mee naar de blogmeeting bij Zap. ’s Avonds smaakt dat des te beter. Ik zal me dan nog meer zelf opofferen en zeker nog tomelozer inzetten om het binnen te gieten (om in uw jargon te blijven).

  2. madddox 17 juni 2012 bij 9:04 pm #

    ha, ben hier aangeland door je reactie bij Nanda.
    ik wil je bedanken voor het vele en soms ook wel lastig en ondankbaar werk.
    en dat meen ik oprecht.
    groetjes,
    johan

    • Joke 17 juni 2012 bij 9:10 pm #

      Dank je wel voor je bezoekje en je oprecht complimentje. Vreemd, maar ik had niet verwacht dat mijn blog zulke reacties zou uitlokken. Het is wel een oppepper, moet ik zeggen, met een nieuwe (zware) werkweek in het vooruitzicht.

      • madddox 17 juni 2012 bij 9:39 pm #

        ik denk dat het een dankbare job is, en je toch wel een soort idealisme er voor moet hebben. nu denk ik dat er twee dingen tegen jullie werken: ten eerste, dat jullie idealisme schandelijk uitgebuit wordt, en ten tweede, dat mensen maar echt eens aan jullie denken (ook ik pleit schuldig ivm verplegend personeel) als ze jullie nodig hebben. op mijn blog heb ik enkele maanden terug opgeroepen dat, als er nog eens een witte betoging was we allemaal mee de straat op moeten komen, al was het maar als teken van respect!
        daarom wou ik enkel hierboven zeggen, en ook uit naam van wel meer mensen die ik ken: dank je.

        • Joke 18 juni 2012 bij 6:06 am #

          oei, maddox, ik ben geen verpleegkundige, je hebt de verkeerde beroepsgroep bedankt 🙂

        • madddox 18 juni 2012 bij 8:52 am #

          hé Joke, toch niet, (ik bedoelde gewoon in mijn geval, maar soms kan ik moeilijk verwoorden wat ik juist bedoel)
          ik heb het over alle mensen die voor andere mensen zorgen en andere mensen helpen, op gelijk welke manier!

  3. Affodil 20 juni 2012 bij 10:24 am #

    Een veeleisende job, maar ik denk ook dat je er veel voldoening uit kan halen. Alleen zijn er altijd wel van die dagen dat je er eens eentje door de gaatjes van de telefoon zou willen trekken. Zolang die dagen in de minderheid zijn en je de volgende dag weer met plezier naar je werk gaat is het wel vol te houden. Pas als je na een vakantie of weekend de avond tevoren al onrustig wordt omdat je weer “moet” gaan werken: dan moet je op je hoede zijn!!! Als je dan geen maatregelen treft brand je echt op.

  4. zapnimf 9 juli 2012 bij 8:49 pm #

    Hmmm. Als je er om vier uur ’s nachts nog wakker van ligt denk ik stilletjes bij mezelf : Joke, doe er wat aan, meid. Al is het maar je er minder door laten opvreten.

    • Joke 10 juli 2012 bij 8:33 pm #

      Ik ben om 4u wakker geschoten en kon vanaf dan de slaap niet meer vatten. Da’s is toch net iets minder erg dan de ganse nacht schaapjes tellen, denk ik. Het was gelukkig slechts één nachtje, dat komt zo enkele malen per jaar voor en mindert naargelang mijn anciënniteit meerdert, dus er valt nog mee te leven. Toch bedankt voor je bezorgdheid.

Trackbacks/Pingbacks

  1. jezelf verliezen…in je indringende job « lees me - 16 januari 2013

    […] steeds heb ik de tofste job ter wereld. Maar ik heb te veel werk.  Ik weet het : in tijden van crisis mag ik niet klagen hierover en dat […]

Geef een reactie

