eens onhip, altijd onhip?

13 Jun

Als puber was ik verre van hip.  Had waarschijnlijk ook met mijn achtergrond te maken.  Ach, zwak excuus, het zat gewoon niet in me.

Ik had een klasgenote die een trendsetter was.  Later papte ze aan met een BV in de medische sector.

Ze was hipper dan hip en razend populair. Op school pronkte ze als eerste met een haarlakstijve kuif toen dit de nieuwe haarmode werd, ze flaneerde met een onflatterende Milletjas (sorry, maar ik vond dat echt lelijk, de dragers zagen eruit als Michelinmannekes) lang voordat Jambers er een spraakmakende reportage aan wijdde en ze zorgde persoonlijk voor de introductie van trendy jeansbroeken met grote vale plekken boven de knieën en op de bips.  Ik herinner me dat ik vooral dit laatste een vreemd fenomeen vond. Wie koopt er nu een versleten broek voor meer geld dan een nieuwe? Telkens had ik zeeën van tijd nodig  om me onder te dompelen in een tijdelijke modegril die uiteraard allang verdronken was op het ogenblik dat ik er eindelijk aan toegaf.

Beste bloglezer, denk nu niet dat het erg met mij gesteld was, want dat was het niet.  Ik was gewoon gewoon en bewoog mij dus gewoon tussen de gewonen. En hoewel ik graag hip en populair wou zijn, besefte ik dat ik het nooit zou worden, (alweer) gewoon omdat het niet in mij me zat. Ik had er vrede mee, maar je had zo van die typetjes die je graag lieten voelen – vraag me niet hoe – dat je hipgehalte laag was. En dat maakte me wel eens onzeker.

Ruim twintig jaar later vind ik mezelf hipper dan ooit. Ik ben nog steeds geen trendsetter, maar dat hoeft niet.  Ik ben tevreden met hoe ik eruit zie en over hoe ik me kleed. Let vooral op de subtiele nuances in voorgaande zin.  Mode die me niet bevalt, laat ik links liggen. Ik voel me er niet minder hip om. Die verworven zelfverzekerdheid is wellicht ook de reden waarom mijn hipgehalte – althans gevoelsmatig toch – hoog blijft.

Ook enkele weken geleden, toen iemand trachtte om mijn hipgehalte te ondermijnen.  Het betrof een hippe puber, laat ik haar een hippe naam geven… Estée. Estée heeft een  hippe moeder, die zich beroepshalve in het wereldje van de schone schijn beweegt. Automatisch moet je dan ook zelf de schijn hoog houden en dat impliceert uiteraard een hoge hipheidsfactor. De moeder van Estée is zo het typetje dat je, al dan niet bewust, laat voelen dat je niet hip bent.  Maar – en daar zit het grote verschil met vroeger – het maakt me niet meer onzeker.  Want, ook al besef ik dat mijn hipgehalte slechts een schijntje is van het  hare, het deert me niet. Wellicht heb ik tal van andere kwaliteiten waarvan zij verstoken is.

Eventjes terug naar haar dochter.  Enkele weken geleden gingen we samen met een groepje van de atletiekclub, zowel kinderen als volwassenen, een weekendje op loopstage.  Ik had enkel sportieve kledij meegenomen en naast mijn loopschoenen, een paar trendy slippers en een paar degelijke stapschoenen.  Geen echte wandelschoenen, maar schoeisel in rood nubuck van het ‘hippe’ gezondheidsmerk Wolky – ik weet het –  dat is een contradictio in terminis.  Om één of andere duistere reden waren deze blitse stappers verdwaald geraakt. Tja, eens een sloddervos, altijd een sloddervos. Toen één van de begeleiders zich luidop afvroeg aan wie ze toebehoorden, reageerde Estée nogal overdreven.  Ze beweerde dat ze nog nooit zulke mooie schoenen gezien had, smeekte om ze te mogen kopen en kraamde verder nog meer van dergelijke onzin uit, terwijl ze haar vriendinnetje aanmoedigde om mee te doen.

Vrijwel onmiddellijk had ik in de smiezen dat ze iemand in het belachelijke wilde trekken. Heel even leek het alsof ik ongeveer een kwarteeuw terug in de tijd werd gekatapulteerd.  Alleen bleek het slechts een nare herinnering te zijn, want in de tegenwoordige tijd deed het me niets.  Alhoewel? Toch voldoende om er ruim zevenhonderd woorden aan vuil te maken.  Toen ze vernam wie het schoentje paste, keek ze naar de trendy slippers aan mijn voeten en zei ze liefjes : “Maar die schoenen vind ik wel mooi.”

“Vind je Estée een leuk meisje?” vroeg ik achteraf terloops aan onze jongste, terwijl ik eraan toevoegde dat het me wel een toffe leek.  “Niet echt.  Als ze alleen is, valt het wel mee, maar als er iemand bij is eigenlijk niet zo.”

Tja, zelf heb ik er veel langer over gedaan om te beseffen dat hippe mensen ook hun onzekerheden hebben.  Knoop dat goed in je oren als je deze madam tegen haar hippe lijf loopt!

13 Reacties to “eens onhip, altijd onhip?”

  1. bentenge 13 juni 2012 bij 12:31 pm #

    Hmmm, ze is blijkbaar vooral hautain. Maar interessant openhartig blogje. Dank je wel.

  2. Joke 13 juni 2012 bij 12:57 pm #

    You’re welcome 😉

    Tja, ik denk ook wel dat de appel niet ver van de boom valt. Maar ze zit in volle puberteit, dus krijgt ze nog het voordeel van de twijfel. Zelf ben ik blij dat ik de puberteit allang voorbij ben. Als mensen luidop dromen dat ze de klok graag zouden terugzetten, droom ik niet mee. Op dit ogenblik zou de tijd echter wel een tiental jaartjes mogen stilstaan.

    Btw, kom je niet naar de blogmeeting bij Zap?

  3. Eilish 13 juni 2012 bij 1:37 pm #

    Jij niet hip, je vindt hier verdorie ter plekke een nieuw werkwoord uit, en niemand ziet dat 🙂

    • Joke 13 juni 2012 bij 2:40 pm #

      ah, ik zie het zelf ook niet, zooooooooooooooo hip ben ik (en verdomd nieuwsgierig. Please,please, please, verlos me uit mijn lijden)

      • Eilish 13 juni 2012 bij 2:51 pm #

        Wel, volgens mij lopen koeien in de weide, en wijdde Jambers een reportage aan de Milletjas. Correct me if I’m wrong.
        Voor de rest, over dt-fouten lees ik heen hoor 🙂

        • Joke 13 juni 2012 bij 4:06 pm #

          hahahaha en bloosbloosbloos, allebij om ter hartst en om ter rootst. 🙂 Je moet je wel erg hebben zitten verkneukelen. Jambers bracht me helemaal van de ‘weis’. Ben geloof ik een beetje seniel aan het worden, was even vergeten hoe het moest en weet het verdorie heel goed. In ons dialect wordt immers alles met een lange ij als een ie uitgesproken, bv. kijken wordt kieken, en alles met een korte ei blijft de eiklank behouden, maw trein blijft trein. Bijgevolg zou ik daar geen fouten op mogen maken. Nu zal ik in therapie moeten gaan om dit te boven te komen. Meestal haal ik mijn fouten zelf uit mijn teksten. Zoals je ziet, heb ik ze eruit gehaald, want zulks staat mijn imago niet toe. Hip hè, een imago hebben.

  4. micheleeuw 14 juni 2012 bij 5:56 pm #

    Mijn moeder vond het niet nodig dat wij de (laatste) mode volgden en had er ook het geld niet voor. Ik had dus al heel vroeg door dat ik niet ‘hip’ was, maar dat stoorde me niet echt. ik was ook gewoon gewoon en vond dat goed.

  5. HansDeZwans 15 juni 2012 bij 11:16 am #

    Ik voel mij een pak beter door te lezen dat ook jij fouten maakt, haha, voel mij plots iets meer ‘hip’ worden.

    • Joke 15 juni 2012 bij 11:59 am #

      speciaal voor jou laten staan hier :-), wat een opgave is voor mij, want het jeukt zo om al die reacties weg te gooien zodat (bijna) niemand van iets weet.

  6. KmM&S 16 juni 2012 bij 9:06 am #

    Goh, ik zou mij niet kunnen houden hebben, en dat kind meteen lik op stuk gegeven hebben: “Ah, ben jij zo onzeker dat je het nodig vindt om op een ander neer te kijken om zelf groter te lijken? Wat zielig voor je!”

    En dan nog, het is potverdorie om te stappen, wat maakt dat nu uit of die schoenen hip zijn of niet? Als ze maar degelijk zijn! Op onze leeftijd zijn we toch al lang de schaamte voorbij, en we stralen dat toch ook uit?

    • Joke 16 juni 2012 bij 1:04 pm #

      Ik ben zo adrem niet. Ik vermoed dat ze zelf niet verwacht had dat die schoenen van een volwassene waren, ik heb immers maatje 37.

  7. zapnimf 9 juli 2012 bij 8:54 pm #

    Hip hip hip… hoera!

    Volgens mij zou je met knalros haar dat afgaat ook wel eens hip kunnen zijn ,-)

    • Joke 9 juli 2012 bij 9:05 pm #

      Neen, dat kan ik mijn moeder niet aandoen. Zij zou zeggen: ik heb geen rosse kinderen gebaard! 🙂

Geef een reactie

