de paradox van de banaliteit

21 Feb

Beste bloglezer, mag ik je eens een intieme vraag stellen? Als het je een troost mag zijn, je hoeft hier niet expliciet te antwoorden, hoor.  Ik stel deze vraag gewoon om je over een banaliteit die er geen is te doen nadenken.

Als je antwoord op mijn vraag ‘ja’ is en je fronst je wenkbrauwen omwille van de banaliteit van mijn vraag, mag je je gelukkig prijzen. Als je antwoord op mijn vraag ‘neen’ is en je fronst je wenkbrauwen, eveneens omwille van de banaliteit van mijn vraag, mag je je ook gelukkig prijzen.  Als je antwoord op mijn vraag om het even wat is en je fronst je wenkbrauwen, echter net omdat je mijn vraag helemaal niet banaal vindt… Wel, dan heb ik heel erg met je te doen.

Inderdaad, een banaliteit moet haar banaliteit behouden, anders deugt het niet! Heb ik jouw nieuwsgierigheid aangewakkerd?  Enig idee wat ik je te vragen heb?  Misschien een interessante denkoefening.  Of is dat teveel gevraagd in de krokusvakantie? Mijn oorspronkelijke vraag hoef je niet te beantwoorden zodra ik ze gesteld heb.  Maar je kan me misschien wel even laten weten wat je denkt dat mijn vraag is.  Benieuwd wat er zoal uit de bus komt!

(wordt vervolgd)

17 Reacties to “de paradox van de banaliteit”

  1. micheleeuw 23 februari 2012 bij 2:50 pm #

    Ik kom morgen terug om de vraag te weten en zal dan beslissen of ik wil antwoorden. Goed ?

  2. Stef den Flater 24 februari 2012 bij 4:54 pm #

    Btw: de titel van je blog vind ik goed gevonden maar is eigenlijk ook een paradox.

  3. cornutus 26 februari 2012 bij 10:49 am #

    Van mij mag je een intieme/persoonlijke vraag stellen. Als dat jouw behoefte bevredigt, dan is dat prima. Sterker, misschien bevredigt het wel de vraag van vele anderen.
    Tegelijkertijd zie we dat ‘men’ volgaarne bereid is om in te gaan op intieme of persoonlijke zaken, gevraagd of ongevraagd. Dat levert nu eens hele interessante stukjes op en dan weer hele interessante stukjes 😉
    Het is denk ik steeds gewoner geworden om dergelijke vragen te stellen, en dat is wel iets om over na te denken. Overigens merk ik dat banaal in Holland een andere betekenis heeft dan in andere landen: hier staat het vooral voor platvloersheid, terwijl de oorspronkelijke betekenis alledaagse of gewoontjes is.
    Laat maar komen die vraag, platvloers of gewoontjes 😉

Geef een reactie

