daar zit (g)een reukje aan…

10 Feb

Alhoewel ik gezegend ben met een reukorgaan van formaat, is mijn reukzin niet formidabel ontwikkeld.  Of net wel?  Daar ben ik nog niet uit.  In ieder geval, ik houd niet zo van zogenaamde verfijnde geurtjes. Neen, aan mij kan je geen duizelingwekkend parfum verslijten, nog het goedkopere oo-de-twalet-alternatief.  Ik ruik vooral het liefst naar mezelf, wat dat ook moge zijn.

In een ver verleden heb ik wel diverse reukwatertjes uitgeprobeerd, maar ik heb het opgegeven.  Ik vind het nogal vlug te straf.  Ik houd het liever vluchtig en naturel. Neen, niet naturel, dat is het juiste woord niet.  Wat dan wel? Subtiel?  Ik walg van vrouwen en mannen die zich omhullen met verstikkende parfumwalmen. Wat hebben ze te verbergen?  Een gebrek aan hygiëne?

Want, begrijp me niet verkeerd, beste bloglezer, ’t is niet omdat ik niet van geurtjes houd, dat ik niet van hygiëne houd.  Oké, evenmin ben ik een hygiënefreak en nog minder heb ik het begrepen op individuen die het nodig vinden om twee of, erger nog, drie keer per dag te douchen.  Ik vind dat zelfs onhygiënisch en onethisch. Aan de ander kant van de wereld hebben mensen een gebrek aan drinkbaar water en wij sproeien er kwistig mee in ’t rond.  Is het niet op onszelf dan is het in onze tuin.

Toch kan ik soms intens genieten van een lange douche – ik weet het, ik ben geen haar beter dan de Westerse rest – en meer nog van een goedgevuld bad. En tegenstrijdig met hierboven, gebruik ik hierin wel graag een straf geurtje.  Ik ben verzot op de badoliën van Kneipp, vooral deze voor vermoeide spieren of totale balans.  Nochtans ruikt dit heel sterk, het hele huis gaat er zelfs naar rieken en daar kan ik echt van smullen.  Echter op je lijf blijft dit aroma niet te veel plakken.

Zoals ik al eerder stelde: ik ruik vooral het liefst naar mezelf en dit tracht ik te bewerkstelligen door gewoonweg dagelijks een poging te doen om niet te stinken.  Een minimale hygiëne is hiervoor een basisvereiste en verder verricht een goede deodorant mijns inziens ook al wonderen.  Ik kan het niet genoeg herhalen, uiteraard geen felriekende deotoestanden, maar eerder een kwaliteitsvolle zweetremmer van bij de apotheker, zonder toegevoegd parfum uiteraard, al zijn die geurtjes meestal niet zo uitgesproken.  Zweetgeurtjes tracht ik te vermijden, maar een lichte natuurlijke zweetgeur is volgens mij nog altijd te verkiezen boven een zwaar aritificieel aroma uit een potje of een busje.

Geuren waar ik absoluut niet van houd, maar die, voor zover ik weet, nog niet in parfumvorm verhandeld worden, zijn: de aroma’s die vrijkomen bij het bereiden of opwarmen van rode kool en de geur die je kan opsnuiven in iemands appartement nadat die persoon er vermoedelijk een tiental dagen voordien de geest gegeven heeft.  Vooral dit laatste, beste bloglezer, – helaas spreek ik beroepshalve uit ervaring – doe je zelfs de neus van je ergste vijand niet aan.

Ondanks mijn dagelijkse pogingen om niet stinkend door het leven te gaan, produceer ik nu en dan toch onwelriekende rookpluimpjes. Mocht er een onschuldig pilletje bestaan om deze om te vormen in roze wolkjes met een een fris bouquet zou ik me niet zeker niet bedenken. Af en toe kan het immers geen kwaad om  moeder natuur een beetje geweld aan te doen. Zonder dit te checken zullen mijn huisgenoten  dit vast en zeker met de neus dicht beamen.

Ziezo Zappiezap, was dit zowat de bedoeling?  Zo ja, kan je me dan even uitleggen hoe ik dit hier link aan jouw onevenaarbare virtuele leven.  En Eilish, opgelet, want ik zwier het internetstokje in jouw richting. Daar gaat ie…

11 Reacties to “daar zit (g)een reukje aan…”

  1. Eilish 10 februari 2012 bij 8:38 am #

    Dit wordt een moeilijke !

  2. zapnimf 11 februari 2012 bij 1:17 am #

    Meer dan! Wat een epistel.

    Als je wil linken, dan klik je op de lemniscaat in de balk boven de tekst en vul je daar de url in waarnaar je wil linken. Best ook ‘in apart venster’ of ze moeten toeren uithalen om terug te geraken.

    • lees me 11 februari 2012 bij 10:13 am #

      Je overschat me schromelijk! Ik begrijp geen knijt van wat jij hier allemaal schrijft. Ik wil gewoon linken in de tekst, zo een woordje met een ander kleurtje en als de lezer daar dan op klikt dat hij/zij dan rechtstreeks bij jouw tekst over geurtjes uitkomt en bij de hele blog van Eilish. W.i.h. is een lemniscaat?!

  3. micheleeuw 11 februari 2012 bij 11:22 am #

    Vroeger gebruikte ik bijna alles van Scherrer en ik rook er volledig naar, zonder te overdrijven (denk ik). Nu alleen nog de dagelijkse douche zonder geurtjes en deo van Fa met limoen. Moet voldoende zijn.

  4. bloempj 11 februari 2012 bij 1:48 pm #

    Het internetstokje?

    • lees me 11 februari 2012 bij 5:18 pm #

      een schrijfopdracht die wordt doorgegeven van de ene naar de andere blogger, zodat op verschillende blogs hetzelfde thema wordt uitgewerkt vanuit een andere invalshoek.

  5. bentenge 11 februari 2012 bij 2:38 pm #

    Vraagt zich nu echt af of hij nog iets te melden heeft. Dank je wel zap, leesme en daarna Eilish.

    • lees me 11 februari 2012 bij 2:41 pm #

      dus mag ik concluderen dat jij het ook gewoon bij ‘niet stinken’ houdt?

  6. koffiemetmelkensuiker 19 februari 2012 bij 2:00 pm #

    Vrijdag was ik met een collega iets gaan eten, in een restaurant waar de tafeltjes (zoals dat tegenwoordig blijkbaar “hip” wordt gevonden?) nogal dicht bij elkaar stonden.
    tegelijkertijd met ons hoofdgerecht arriveerde aan de tafel naast ons een zwaar geparfumeerde dame …whoesh, daar ging het aroma van ons hoofdgerecht, ik proefde alleen nog parfum!!!

    ‘k Heb de neiging om in haar eten te spukken maar amper kunnen onderdrukken 😦

    Dus, ik sluit me voor een groot stuk bij je mening hieromtrekt aan! 🙂

  7. HansDeZwans 20 februari 2012 bij 2:13 pm #

    Mag ik vragen wat je als beroep doet, want dat lijkt mij niet bepaald een leuke ervaring.

    • Joke 21 februari 2012 bij 9:02 pm #

      Ik werk als maatschappelijk werker op de sociale dienst van een OCMW. Helaas worden we af en toe geconfronteerd met overlijdens van eenzame mensen. Dit was mijn eerste aromatische confrontatie met deze materie in pakweg 15 jaar tijd en hopelijk ook mijn laatste!

Geef een reactie

