van jezelf moeten

24 Jan

“Ik ga niet lopen vandaag”, kwam ik gisteren de keuken binnengestormd.  Manlief en de kinderen waren zo goed als klaar met eten en ik had nog amper een kwartiertje om in mijn loopkleren te schieten. “Ppppppfffffffffff, ik ben gewoon te moe”, verklaarde ik nader en ik verzweeg dat ik in de loop van de dag onaangenaam – en terzelfdertijd geruststellend – verrast werd door een helder bloedspoor in mijn slipje.  Manlief zal er immers snel genoeg achter komen als ik zijn poging tot liefkozing nogal agressief verhinder door een onaangekondigde stomp in zijn kruis! Ach, dit laatste schrijf ik louter om te  benadrukken dat ik niet al te best geluimd was.

” Je kan beter wel gaan.  Je weet hoe deugddoend lopen is, zelfs al ben je moe”, moedigde mijn man me aan, niets vermoedend welk onfortuinlijke lot hem mogelijks te wachten stond.  Omdat onze jongste ook op de piste werd verwacht, besloot ik om mezelf bij elkaar te rapen en toch maar te gaan.

Dochterlief had er echter nog minder zin in dan ik en begon meteen te jammeren toen ik mijn goede voornemen kenbaar maakte. Het lieve kind wordt nog niet eens ongesteld. Dus, dat belooft voor de toekomst!  Zij heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, toch vooral wat zichzelf aangaat.  M.a.w. ze voelt zichzelf nogal vlug tekort gedaan.

“Ik vind het niet eerlijk”, mopperde ze.  “Als ik ergens geen zin in heb, moet ik het toch doen.  En als jij ergens geen zin in hebt, hoeft het niet.”

“Oh neen?”, antwoordde ik gelaten.

“Neen,” herkauwde ze “als ik geen zin heb om te lopen, moet ik toch gaan.  En als jij geen zin hebt, mag je thuisblijven.”

“Ik heb anders ook geen zin en toch blijf ik niet thuis.”

“Maar als jij dat wil, kan je dat wel doen en ik niet.”

“Toch niet, ik moet ook, ik moet van mezelf!”

“Jamaar, van jezelf moeten is niet zo erg als van iemand anders moeten!”

“Van jezelf moeten is véél erger dan van iemand anders moeten,” sloot ik de discussie af, na een kort wellens-nietesintermezzo en daarna scheidden onze wegen zich.

Een uurtje later waren we terug thuis, beiden volledig opgemonterd. Na een verkwikkende douche kroop ik alleen in bed.  Mijn man, die  naar een vergadering was, volgde een half uurtje later en had zelfs geen kruisbescherming nodig.

Lopen doet inderdaad toch zo een deugd.  Ongeacht of dit van jezelf of van iemand anders moet!

9 Reacties to “van jezelf moeten”

  1. Eilish 25 januari 2012 bij 8:05 am #

    i.v.m. lopen ben ik eerder het type dat NIET moet van mezelf, hoewel, de paar keren dat ik het wel ’s morgens op mijn nuchtere maag heb gedaan (onderwijl de file in de badkamer ontwijkend) had ik tonnen energie tijdens de dag.
    Misschien toch niet slecht dat ik de loopschoenen nog eens zou van onder het stof halen …

    • Joke 25 januari 2012 bij 3:57 pm #

      Toch kan een beetje zelfdiscipline geen kwaad hier. Ik ben al meermaals gaan lopen zonder goesting, maar het is nog NOOIT tegengevallen. Integendeel zelfs!
      PS. Had ik ook maar zoveel zelfdiscipline wat mijn huishouden betreft

      • zapnimf 30 januari 2012 bij 8:01 pm #

        Ik moet nooit iets van mezelf. Luilak die ik ben.

  2. HansDeZwans 25 januari 2012 bij 1:39 pm #

    ‘onaangekondigde stomp in zijn kruis’ -> oei, ik krijg een beetje medelijden met je man.

    • Joke 25 januari 2012 bij 3:46 pm #

      ok, ik geef het toe, dat is erover, ik beloof dat ik het braaf zal aankondigen. 😉

  3. cornutus 25 januari 2012 bij 9:20 pm #

    Toen ik het zinnetje las “Jamaar, van jezelf moeten is niet zo erg als van iemand anders moeten!” dacht ik meteen: dat is helemaal niet waar! Echt niet! Dat is veel erger. Want tegen een ander kan je makkelijk zeggen dat je geen zin hebt, die is dat toch weer zo vergeten. Maar tegen jezelf zeggen dat je geen hebt draag je tijden mee. Slapjanus.
    En toen las ik jouw volgende zin. Ik sprak weer voor mijn beurt 😉

    • Joke 27 januari 2012 bij 8:55 pm #

      typisch iets voor Nederlanders (oeps… sorry, het was eruit voor ik er erg in had)

  4. ariadnesdraad 27 januari 2012 bij 8:30 pm #

    moeten wordt ooit hopen dat je het ergens tussengewrongen krijgt….

  5. micheleeuw 28 januari 2012 bij 11:37 am #

    Ik loop niet graag maar geloof je als je zegt dat het deugd kan doen, nadien. 😉

Geef een reactie

