puffen en ‘m nijpen

29 Dec

Met twee tieners in huis is sexualiteit tegenwoordig een populair thema.  Zelfs tussen de soep en de patatten.  “Pieter heeft straf gekregen”, glundert onze oudste. “Hij had ‘tentsletje’ op het bord geschreven.” verklaart ze nader, vooraleer ik de kans krijg om een woordje uitleg te vragen. “En omdat hij niet goed kon uitleggen wat dat woord betekent, moet hij het tegen de volgende keer opzoeken.” Dat beschouwt zij dus als ‘straf’. Verder krijg ik nog te horen dat de les biologie over de menselijke voortplanting handelde en dat iedereen op het bord woorden mocht schrijven, die betrekking hebben op dergelijke betrekkingen.

Nu moet je weten, beste bloglezer, dat mijn oudste dochter het enige meisje is in een klas van veertien.  Alle emancipatie ten spijt heb je nog steeds typische meisjesrichtingen en typische jongensrichtingen.  Onze dochter heeft gekozen voor de tweede soort, een technische, overigens heel creatieve richting, hout en bouw.  Ons etiketjeskind stelt het heel goed in deze klas.  Toen ik na de eerste schooldag de klassamenstelling vernam, was ik er zelf niet zo gerust in.  Maar ‘k mag geen appelen met peren vergelijken.  Op dit vlak viel de appel immers mijlenver van de boom.  Zelf was ik eerder een meisje voor een typische meisjesrichting.  Onze dochter is alleszins heel content omdat ze eindelijk van het flauwe truttengedoe en het geniepig gepest van sommige meisjes verlost is.

Ze weet zich goed te handhaven bij haar jongens, zélfs tijdens de voortplantingsles. Al valt het verschil tussen haar en de rest, vooral dan, heel erg op.  Niet in het minst in haar taalgebruik. In de associatieoefening schrijft mijn dochter braafjes op het bord: maandstonden, eisprong, baarmoeder…  De jongens hebben echter een liederlijker taalgebruik, variërend van tentsletje, natte droom en neuken tot ‘ik wil contact met geslachtsorganen’.  Slechts één mannelijk hormonenvatje is resultaatsgericht en noteert ‘baby’.  “Er was zelfs iemand die peffen en pijpen schreef”, gaat onze schrijnwerker in spé sensatiebelust verder, in de veronderstelling dat ik door zo een uitspraak wel uit mijn pijp zal komen. En inderdaad.  Het heeft effect, maar niet het beoogde. Vanaf mijn eerste lachnoot heeft ze door dat ze ergens de bal heeft misgeslagen.  Uiteraard wil ze weten waar, maar ik vind het niet nodig om de vocabulaire van onze jongste, die met rode oortjes meeluistert, aan te scherpen, dus laat ik haar nog even in het ongewisse.

” ’t is niet peffen en pijpen, maar beffen en pijpen”, corrigeer ik, als we even later samen in de auto zitten op weg naar haar sportclub. “En werd er ook uitgelegd wat dat betekent?” “Ja”, en ik krijg een correcte, doch nogal simplistische uitleg. “Allee nu”, vervolgt ze “Waarom doet een man zoiets? Weet die dan niet dat  het niet de schaamlippen zijn die moeten gelikt  worden?  Trouwens wat heeft dàt nu met voortplanting te maken?” Er volgt een korte stilte. “Heb ik gelijk of heb ik gelijk?” besluit ze zelfzeker. “Je hebt gelijk”, beaam ik opgelucht en ondertussen denk ik er het mijne over.

Ik ben al lang blij dat ik zelf geen uitleg hoef te verschaffen over ‘peffen en pijpen’. Stel je voor! Ik zou…

… zie titel
Grz

Joke

PS ‘k Durf wedden dat je bent gaan kijken wat de titel ook al weer was.

3 Reacties to “puffen en ‘m nijpen”

  1. micheleeuw 30 december 2011 bij 1:47 pm #

    LOL ! Ik ben inderdaag terug gaan kijken ! 😀
    Ik wou ook naar de Vakschool maar mocht niet … omdat ik een meisje was. Ik moest boekhouden en talen doen. Mijn vader was zelfstandig en ik zou ‘in de bureau’ werken. Maar ik heb toch lekker 2 jaar actief meegewerkt in een smederij en daarna terug naar de RVA gemoeten wegens einde relatie met de smid.

    • lees me 3 januari 2012 bij 9:54 pm #

      dat had ik nooit achter je gezocht, ik dacht dat je eerder een typisch meisjestype was. zo zie je maar hoe rap je je een verkeerd* beeld vormt van iemand.

      *maar daarom nog niet slecht

Geef een reactie

