gebrek aan sexuele opvoeding? the next generation

27 Dec

Vier jaar geleden…

Onze oudste dochter, negen jaar,  kan de slaap niet vatten en staat plotsklaps voor onze neus in de living.  Op TV geeft Goedele Liekens een Engelstalige lezing in een aula vol Chinezen. Onze dochter vlijdt zich tegen haar vader aan.  Met het ene oor luisteren we naar haar slaapperikelen en met het andere naar de provoceergrage sexuologe.  Het kind zelf heeft geen interesse voor wat de voormalige miss te vertellen heeft en dat is ook de reden waarom we het niet nodig vinden om haar weg te zappen.  Dat verandert als Goedele  haar lezing wil visualiseren en er plotsklaps compromitterende beelden verschijnen op het scherm achter haar. Alsof ik door een wesp gestoken ben, veer ik recht op zoek naar de afstandsbediening.  Mijn man, die dat ding gewoontegetrouw in zijn rechterhand houdt, blijft onbewogen. “Zet ‘m eens om”, commandeer ik hem kortaf.  Hij kijkt me beduusd aan, maar bougeert geen millimeter. “Allez”, val ik redelijk heftig in herhaling, “ZET HEM OM!”  Als hij dan nog niet reageert, begin ik te roepen en te tieren totdat hij eindelijk doet wat ik hem opdraag.  Zodra onze dochter terug in haar bed ligt, krijg ik een gigantische preek over mijn overdreven reactie.  Kort samengevat: als ik sexualiteit uit de taboesfeer wil houden, moet ik stoppen om me in dergelijke situaties zo hysterisch te gedragen.  Het brave kind had immers niet eens iets in de gaten, ze ziet alleen een moeder die zonder reden over haar toeren is.  Mijn man heeft gelijk, ik beloof mijn best te doen.  Ik zit gevangen in het harnas van mijn eigen opvoeding. Het wordt tijd dat ik me bevrijd.

Drie jaar geleden…

Schijnbaar zonder enige aanleiding vraagt diezelfde dochter me waarvoor maandverband dient.  Een ultieme kans om mijn harnas af te gooien. Uiteraard doet me dit terugdenken aan mijn eigen beschamende onwetendheid van ruim twintig jaar geleden. Desondanks probeer  ik haar eerst af te  wimpelen.  Ze blijft echter aandringen. Ik antwoord kort.   Nochtans ben ik verbaal sterk genoeg, maar mijn opvoeding snoert me de mond.  Ik beloof er later uitgebreider op terug te komen. Als ik mij op dit gesprek heb kunnen voorbereiden, maar dat vertel ik er wijselijk niet bij. Een week later is het zover.  Een moeder-dochter moment.  Eerst geef ik haar de wetenschappelijke uitleg over de maandelijkse bloedvloed. “En welke kleur heeft dat bloed dan?”  Ik kijk haar verbaasd aan. “Hoe bedoel je, je weet toch welke kleur bloed heeft.  Rood natuurlijk.”  Ik zie haar even aarzelend nadenken en dan begrijp ik waarom ze het vraagt.  “Ah ja”, zeg ik haar, “nu begrijp ik het.  Je hebt gemerkt dat er de laatste tijd in je slipje iets wit zit.  Maar dat is het niet, dat is gewoon een teken dat je lichaam zich aan het voorbereiden is.  Ik verwacht eigenlijk dat het bij jou niet meer zo heel lang zal duren vooraleer je ongesteld wordt.” “Oh”, repliceert ze, “ik dacht al dat er bij mij een soort van filter tussen zat.”  Ik schiet in een lach.  Typisch een opmerking voor haar. Achter alles zoekt ze een technische verklaring.

“Weet je eigenlijk wat sex is?”, ga ik verder.  Ze schudt haar hoofd. “De kinderen op school zeggen dat sex vies ik, maar ik zeg dan dat dat niet waar is.”  Ze beseft niet half hoe opgelucht ik ben door deze uitspraak. Blijkbaar heb ik het dan toch voldoende uit de taboesfeer kunnen houden. “Je hebt gelijk, sex is niet vies, het is iets heel moois als mensen van elkaar houden.”  Ik leg haar ‘the facts of life’ uit en haar verbazing is oprecht.  Ze komt compleet uit de lucht gevallen.  Ik vind haar non-verbale reactie aandoenlijk en ben des te blijer dat ik het haar zelf heb kunnen vertellen. “Moet je daar dan je broek voor uitdoen?”, vraagt ze nieuwsgierig.  Ik glimlach.  “Ja, meisje, met je broek aan zal het niet lukken.  Maar juist daarom is dat ook iets wat je niet met om het even wie doet.  Je doet het alleen met iemand die je al een tijdje kent en vertrouwt.” Ze knikt instemmend.
“Ik vind het toch wat raars. Doet dat dan geen pijn?”, wil ze verder nog weten.  “Neen, integendeel, het is heel prettig. De eerste keer kan het wel een beetje pijn doen”, en ik geef haar nog wat uitleg over het maagdenvlies. “Dus dat is dan zoiets gelijk een tube verf, die je voor de eerste keer gebruikt.”, vergelijkt ze. “Dan moet je met het pinnetje, dat in de achterkant van het dopje zit, het velletje doorprikken.”  “Inderdaad”, zeg ik. “Zo kan je het wel een beetje vergelijken.  “Weet je”, herhaal ik, “daarom vind ik het zo belangrijk dat je dat doet met iemand die je heel graag ziet en al een tijdje kent, zodat er veel vertrouwen is.”

Kwezel, dat ik ben, denk ik bij mezelf.  Ik lijk wel een kopie van mijn ouders, zo mijn eigen waarden en normen opdringen. Mijn ouders vonden het indertijd heel belangrijk dat een meisje maagd bleef tot aan haar huwelijk. Daar heb ik zelf mooi mijn botten aan geveegd.  Nu wil ik echter dat mijn dochters later enkel sex hebben met iemand die ze liefhebben en vertrouwen, bij voorkeur pas als ze meerderjarig zijn. Is dat eigenlijk nog wel van deze tijd? Is het verkeerd om verschillende partners uit te proberen, puur voor het genot en om ervaring op te doen?  Mijn ouders vonden het sletterig om sex te hebben voor het huwelijk en ik gaf hen ongelijk.  Maar wat als mijn dochters mijn principes ook hopeloos ouderwets en belachelijk vinden?

“Als dat zo zit”, besluit mijn dochter, “dan wacht ik zeker tot ik getrouwd ben.”

Voorlopig nog geen reden om me ongerust te maken, lijkt me. Oef!

4 Reacties to “gebrek aan sexuele opvoeding? the next generation”

  1. micheleeuw 27 december 2011 bij 1:00 pm #

    Je zal wel merken wanneer ze ‘actief’ wordt en het is heel belangrijk dat ze dan nog naar jou kan komen met haar vragen. Zo heb je de situatie toch nog een beetje in de hand en kan er gepraat worden over voorbehoedsmiddelen.
    Je bent goed bezig, vind ik. Toch ben ik blij dat ik geen kinderen heb, voor deze en vele andere redenen. 😉

    • lees me 3 januari 2012 bij 9:59 pm #

      Vooralsnog is dit geen reden om geen kinderen te hebben, maar ik kan wel honderden andere redenen bedenken om kinderloos te blijven. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik spijt heb dat ik kinderen heb. Eenmaal je ze hebt, kan je ze immers niet missen en kan je duizenden redenen opsommen waarom je blij bent dat je ze hebt.

  2. sterreklimt 29 december 2011 bij 1:19 am #

    Ik vind dit ook een moeilijk onderwerp en ben toch wel blij voor de lessen op school die de basis uitleggen. Anderzijds maak ik hen wel duidelijk dat ze met vragen mogen komen.

    Trouwens: nu lijkt er mij weinig mis met een aantal partners uitproberen (mits je verstandig bent), ik was wel gek om het niet te doen. Al wil ik niet dat mijn dochters er te snel aan beginnen en als de matras van ’t stad bestempeld worden, om het maar zo cru te zeggen. Het lijkt me trouwens ook maar eigenaardig om deze tip als moeder mee te geven. En uiteindelijk is sex in de meeste gevallen vooral leuk als je langer met iemand samen bent.

  3. sterreklimt 29 december 2011 bij 1:20 am #

    Oja, mijn moeder bracht me de toen beruchte boeken ‘sexuele opvoeding’ mee uit de bib. Zo heb ik eigenlijk het meeste ontdekt.

Geef een reactie

